Afsnit og opgaver i haven.

tirsdag, november 08, 2016

Nu bider frosten!

Efteråret er blevet vinter!Frostgrader også i dagtimerne,men idag har vi set solen.
Der er meget liv i haven,da min mand fodrer havens fugle året rundt.Udenfor stuevinduet står fuglefoderhuset og i hjertetræet hænger et udvalg af forskelligt foder.Fornylig sendte vi bud efter halve kokosnødder med tre forskellige slags fedtfyld og denne specialitet er i høj kurs hos fuglene lige nu.
Problemet i fuglefodringen i øjeblikket er at vandet til fuglene fryser.Er der nogen der har nogle gode ideer så vandet kan holdes flydende?
Jeg var på en kort havevandring og måtte konstatere at klokkerankerne var bukket under i kulden.Rosenknopperne var også påvirket af kulden,men løvet var stadig grønt.Jeg glædede mig over  det jeg nåede i haven,-ikke mindst at den bare jord blev dækket med blade.Men jeg "opdagede"et hængeparti,nemlig at "sikre" nogle af kæmpeverbenaplanterne til næste sæson.Jeg plejer at tage nogle planter ind som så har et forspring i forhold til dem der kommer af frø.I løbet af en halv time "trak" jeg mange planter op,klippede dem ned og plantede dem i potter ( 12 stk.)
I drivhuset lavede jeg vinterhi til Dahliaknoldene i plantekummen hvor de blev gravet ned i deres potter og dækket med et låg af flamingo.Udenfor drivhuset dækkede jeg de pottede blåbær med bobleplast,-sidste vinter var de gravet ned i køkkenhaven i deres potter.
Det er nu bedst at være indendørs og f.eks.læse havelitteratur i varmen fra brændeovnen.

















2 kommentarer:

marie sagde ...

Du nåede da også en masse i haven i den elvte time. At overvintre kæmpeverbena i potter ved jeg, at flere haveejere gør; men jeg synes som regel, at mine potteplanter tørrer ud, så det er jeg holdt op med.

Lene sagde ...

Sikke en masse du har nået. Jeg håber nu på, at frosten stopper igen for jeg er slet ikke færdig i haven, blandt andet har jeg en del stauder, jeg håber på at få plantet.
Jeg har også prøvet at tage nogle småplanter af kæmpeverbena og sat dem i potter i drivhuset for at se om jeg kan overvintre dem, men jeg har også sået nogle, det plejer jeg ikke at have held med, men prøver igen :-)
Med venlig hilsen
Lene Bedstemorshave

Et ganske særligt år!-2020