Afsnit og opgaver i haven.

lørdag, august 03, 2013

Høsttid i køkkenhaven

Nu bugner køkkenhaven med spiseklare grønsager.
De dekorative bladbeder udgjorde en del af aftenmåltidet idag.Jeg har fået en del squash allerede og der er flere Hokkaidogræskar på vej.
Sukkerærterne har meget smukke blomster og velsmagende bælge.Snart er de første bønner klar,men de har også været længe under vejs.
Vores frilandstomater lover godt i år.De senere år er de blevet ramt af skimmel.
Artiskokkerne i potter gror godt,men de kommer næppe med blomster i år.
Foruden stauder er der sommerblomster såsom tallerkensmækker,morgenfrue,tobaksblomst og lathyrus.Disse bidrager til at gøre køkkenhaven dekorativ og nyttige insekter tiltrækkes.
De to små højbede er klar igen til nye afgrøder.Her vil jeg så mere salat,Pak Choi og Mizuna.De sidstnævnte har jeg ikke prøvet før.







3 kommentarer:

Unknown sagde ...

hejsa :) kigger da lige med.
hvor er din grøntsager fine, dejligt frodigt.
KH
Marianne

Jette sagde ...

Hej Lise.Ja! det er dejligt med sprøde grøntsager af egen avl.Har selv en dejlig køkkenhave og drivhus.....så jeg er næsten selvforsynende.Dine tomater ser imponerende ud.Tror også at jeg vil lave et indlæg med alle mine afgrøder.Det behøver jo ikke at være blomster det hele.God søndag Jette

Susanne sagde ...

Det er herligt at kunne hente forsyninger fra haven og det ser dejligt frodigt ud hos dig.

Jeg har netop også købt pak choi og mizuma, som jeg skal prøve for første gang. Kunne være sjovt, hvis vi kunne udveksle lidt erfaringer om dem her :-)

Et ganske særligt år!-2020