Afsnit og opgaver i haven.

søndag, oktober 13, 2019

Efterårsferie!


Uge 42 betyder efterårsferie!-Jeg har også efterårsferie fra mandag morgen,-det er nogle af de sidste feriedage, som skal afholdes inden jeg går på efterløn pr. 30/11-19!-nu kan jeg næsten ikke vente,-det bliver godt!
 Frodige bede, hvor det grønne brydes af de flotte blade på Aroniabusken.
 Endnu en Aronia i et andet bed.Der har ikke været ret mange bær i år, men buskens efterårsdragt er fantastisk!
 Fire Aroniabuske plantet sidste efterår i det haveafsnit hvor vi har højbede beregnet til køkkenurter.Der er et højbed med bladbeder med røde stængler,som er de urter vi har haft størst held med i år.
 Under de opstammede Thuja ‘ Brabandt ‘ vokser forskellige bladplanter, som ynder halvskygge.
 Hosta er dekorative i efteråret med de gulnende blade.I år har sneglene ikke været så “ hårde “ ved Hosta, som vi tidligere har oplevet, så stauden har været flot med de store blade.
 I gårdhaven har de opstammede ribsbuske fået flotte efterårsfarver.Den røde ribs har mørkere blade end den hvide ribs.
 Hortensia i krukke.Der har ikke været så mange blomster i år, men bladene er ikke mindst nu meget flotte!
 Den opstammede solbærbusk!-nu vil jeg plante de opstammede frugtbuske ud i bedene i den kommende uge, hvis vejret tillader det!

 Sammen med solbærtræet står en krukke med en Hortensia ‘ Limelight ‘,som formentlig også skal plantes ud i et bed nu.
 Bladene på Weigela Florida ‘ wings of fire’! En række af disse buske danner hæk ud mod den brostensbelagte sti.
 Buskene har bredt sig mere end end forventet, men flotte er de! De får nogle små lyserøde blomster har jeg læst, men har ingen set på de forholdsvis nyplantede buske!
Håber vi får solen at se i den kommende uge.Den kommende nat byder på stormvejr, men det er ang. slut i morgen.Nogle dage med tørvejr vil være skønt, da jeg meget gerne vil have lagt løg!


3 kommentarer:

Lisbeths Haveblog sagde ...

Jeg gik på efterløn 1. november for to år siden, og det kan anbefales. Vejret bliver meget bedre... forstået på den måde, at jeg har tid til at gå ud i haven, når solen skinner, og vejret er godt. Mens man er på arbejdsmarkedet kan en hel sommer huskes som rædselsfuld, hvis (kun) weekenderne havde dårligt vejr.
Smukke høstfarver, du har.
Hilsen Lisbeth

Lises have sagde ...

Hej Lisbeth!
Jeg har store forventninger til min efterlønstid ,men samtidig spænding ,da jeg nu har mere tid til rådighed.Men det er dejligt at læse om dine erfaringer og oplevelsen af at vejret bliver bedre ser jeg allerede frem til!
Hilsen Lise

Esther - Min lille store have sagde ...

Ih, jeg kan jo blive helt misundelig over du snart kan gå på efterløn. Jeg skal arbejde til jeg bliver knap 69...suk. det er 15-16 år endnu.

Det bliver da superdejligt for dig at kunne gå i haven, når vejret er til det og ikke når du har tid (og vejret er dårligt).

Smukke høstfarver i din have :)

Et ganske særligt år!-2020