Afsnit og opgaver i haven.

søndag, oktober 27, 2013

....og så brød solen frem!!

..og jeg gik ud for dog at få lidt luft idag.Det har været gråt og vådt idag.Det har regnet stort set hele dagen så de indendørs sydsler har været prioriteret.Men kl.ca.16 kommer solen frem,-kortvarigt viste det sig,og jeg gik gennem vinterhaven.
De mange planter som nu er "stuvet" sammen lader til at trives.Kameliaplanten står med mange knopper og idag var to blomster foldet ud.Planten kan tåle 15 graders kulde,-siges!,men ikke hos mig.Jeg vil gerne kunne nyde de mange knoppers udfoldelse til smukke,dobbelte hvide blomster og det er derfor belejligt at have planten indendørs.
De to Bourgonvillaplanter blomstrer også.Det gjorde de også på friland og snart er det slut for i år.
Derude har den hvidblomstrende tjørn fået gult efterårsløv og har stadig røde bær.De små kugleformede bøgetræer(en rest fra bøgehækken)er ved at skifte farve.
Foran huset har hjertetræet fine tofarvede blade og i bedet omkring det står fire slags alunrod,selvsåede irsk klokke m.m.
I kanten af beplantningen ligger de smukke blade fra spidsløntræerne.Dem samler jeg sammen en af dagene!












3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Smuk kamelia du har, hvordan er temperaturen i din vinterhave. Bliver der ikke varmt, når solen skinner??
Hvor gammel er planten?
Min kamelia tabte knopperne, da jeg plantede den ud i bedet. Jeg har læst, at de ikke kan tåle de store temperaturforskelle, jeg havde ellers købt den for at have den i pavillionen.
Hilsen Lisbeth

Lises have sagde ...

Jeg tror jeg fik min Kamelia i 2008.De første par år var den inde i vinterhaven året rundt.Da tabte den blomsterknopperne.De seneste år har den været ude om sommeren og den stortrives.
I vinterhaven er temperaturen afhængig af vejret.I disse dage er der ca.15 grader og de sidste to vintre har temp. ikke været under 8.
Hilsen
Lise

Høneballehaven sagde ...

Tak for dit svar Lise, det jeg har læst er, at det går galt, når solen opvarmer drivhus/udestue/vinterhave eller lignende. Så kan der om dagen være måske 25 grader og om natten 3 grader, det er det de ikke kan tåle. Der må også blive varmt af solen i din vinterhave?

Et ganske særligt år!-2020