Afsnit og opgaver i haven.

søndag, januar 13, 2013

Dekorative prydløg.

Jeg holder meget af løgplanter og har de sidste år lagt ca.1000 stk./år.
Det er altid spændende at se hvor mange løg fra tidligere,der blomstrer igen.
Prydløgene har vist sig at være rimeligt holdbare.For fire år siden lagde jeg de første Allium Purple Sensation i rosenbedet langs med vinterhaven.Siden har jeg lagt samme slags prydløg i andre bede.
I efteråret lagde jeg fem forskellige slags bl.a. Allium Christophii,som har store kugleformede hoveder med stjerneformede blomster på relativt korte stængler.
Da der ofte er en frisk blæst her skal vækster ikke være for høje med mindre de bliver støttet.






Nedenfor ses forskellige prydløg i selskab med planter med andre blomsterformer.Da prydløgs blade ofte er gullige inden blomsten folder sig ud er det en fordel at plante ex. en bund af stauder.De runde blomsterstande er også meget dekorative i bedet efter afblomstring.

3 kommentarer:

Jette sagde ...

hej Lise.Allium er bare så skønne Har også flere forskellige i min have.Det eneste kedelige ved dem er løvet som hurtigt visner,så det gælder om at sætte dem hvor det kan skjules.God aften Jette

Anonym sagde ...

Åh, det ser dejligt ud! Vi har kun haft vores have siden sommer, og jeg har aftalt med mig selv at se hvad der kommer op til foråret, inden jeg lægger løg. Men det er lidt svært at vente ... Hvis der nu næsten ikke er noget her hos mig, må jeg følge med hos jer andre når alle jeres løg kommer i blomst :-) Hav en god mandag!

Alice´s Eventyrland sagde ...

Det ser skønt ud med dine allium i de kønne mixede rosenbede. Det lyder godt at de kommer igen, jeg har sat nogle sidste sommer, og kan altså bedst lide når man kan følge sine løgplanter år efter år.
Dejligt at have noget at se frem til :)

Et ganske særligt år!-2020