Afsnit og opgaver i haven.

fredag, januar 04, 2013

Haveplaner.

Da vi flyttede hertil bestod haven fortrinsvis af en græsplæne med et bælte af buske og træer.Vi havde selv anlagt det sådan fordi vi ikke boede her fast,men kun kom i ferier og enkelte week-end's.
Men da vi blev fastboende begyndte vi at ændre haven.
Min største interesse var bede med blomster.Jeg mente at have forstået at roser var besværlige,så der gik flere år før jeg forsøgte med tre engelske roser(som stadig er her)
Siden har jeg plantet en del roser og har haft held med de fleste.Den forgangne sommers flor var fantastisk og jeg er imponeret over at Astrid Lindgren-rosen stadig har grønne blade.
Da vi fik lavet vinterhaven begyndte jeg at så frø af stauder,sommerblomster og grønsager.Det er spændende at følge udviklingen fra frø til plante.Jeg har været tilbøjelig til at købe mange forskellige frø og har derfor ikke kunnet overkomme at prikle alle ud.I år skal det være anderledes.
I 2011 fik vi lavet to højbede til dyrkning af grønsager.Det var mest fordi min mand mente at der burde dyrkes noget spiseligt.Efterfølgende er jeg også glad for,at kunne hente frisk persille o.s.v.
Vi flytter som nævnt højbedene og anskaffer os to mere.Fordelen ved højbede er bl.a. at jorden er mere porøs og vi kan bedre dække dem,så vi undgår at kattene har toilet der.









Jeg har fundet havebøgerne frem,som omhandler køkkenhave og har skrevet en liste over de frø jeg skal sende bud efter.

4 kommentarer:

Plantebegejstring sagde ...

Smukke bede, vidunderlig udsigt og skønne tanker & planer.

Dejlig aften fra
Katinka

Heidi sagde ...

Hold da helt op for en skøn udsigt i har fra haven ;o). Dejlige sommerbilleder, og flere højbede til grønsager kan jo altid bruges. Vi har også højbede og dyrker masser af skønne grønsager hvert år, det er ikke til at undvære ;o)

Lene sagde ...

Ja det er da godt nok en dejlig udsigt I har over søen. Sjovt at tænke på at der var en grusgrav, da jeg var barn.
Med venlig hilsen
Lene Jensen

Bente sagde ...

Sikke dog en skøn have I har. Den udsigt er da guld værd! Misundeligsværdig! Flot ser det ud.
Har I en bænk stående nede ved vandet? Det ville jeg fluks få opsat, så man kan sidde og skue ud over vandet. Hmmm.

Et ganske særligt år!-2020