Afsnit og opgaver i haven.

mandag, januar 15, 2018

Forårsfornemmelser i vinterkulden!

Det er hundekoldt,blæsende og næsten mørkt hele døgnet.Dagen er ganske vidst tiltaget med ca. 45 min.,-og det kan man godt mærke,især om eftermiddagen.Men hvor ville det gøre godt,hvis solen ville vise sig bare en gang imellem!
Men så er det godt at have havelitteratur både på nettet og i bogreolen.Jeg finder stor inspiration i de tidligere årgange af “Haven”,som lige for tiden ligger i bunker på diverse borde både i stue og køkken.
Da jeg har fjernet en del roser og derfor skal ændre på nogle bede har jeg fået ideer til hvilke planter der skal plantes.
Jeg har bestilt silkepæoner,haveiris og liljer til levering 9 februar.Jeg regner med at potte disse knolde og løg for senere udplantning.Iris germanica har jeg ikke tidligere haft og efter at have læst om denne skønne vækst,regner jeg ikke med at se den i blomst i 2018.Nogle af silkepæonerne er særlig store knolde og skulle angiveligt blomstre i år.Liljerne tror jeg også kan komme i blomst i år.
Jeg har enkelte silkepæoner i haven og de bliver flottere fra år til år.Dem viser jeg fotos af i dette indlæg.
Sidste år plantede jeg liljer i potter og flere af dem kom i blomst,-se også dem her.
Vi har rigtig mange fugle i haven,men vi fodrer dem også hele året.Lige nu bliver de også fodret med energirigt foder bl.a. fedtblokke og halve kokosnødder med fedtholdigt indhold.Jeg bestiller det hos firmaet Vivara,som også har et lille udvalg af løg og andre planter til gavn for havens fugle.Idag har jeg foruden fuglefoderet bestilt en stedsegrøn busk,en vintersnebolle , Viburnum ‘tinus laurustinus’.Den ser “lovende” ud på det foto jeg har fra Vivara,men jeg har også set den og læst om den på bloggen “Helt hen i haven”.














3 kommentarer:

Lene sagde ...

Det er så dejligt, at planlægge det nye haveår.
Jeg kan virkelig godt lide den nye busk du har købt, den ser fin ud.
mvh
Lene Bedstemorshave

Lisbeths Haveblog sagde ...

Jeg får helt lyst til at finde de gamle havenumre frem :-) God ide. Jeg har nu godt nok foræret en del væk. Jeg fik ikke kigget nok i dem, så jeg har kun beholdt ca ½ meter. Dejlig vinterbeskæftigelse.
Lisbeth

Esther - Min lille store have sagde ...

Det er så fedt at planlægge det nye haveår. Jeg plejer at gå og "tænke tanker" (og kigge i nogle af mine mange havebøger - har nok FOR mange, men jeg kan ikke lade være med at købe flere...hah, jeg er uhelbredelig...) her i januar...og så i vinterferien - uge 8, hvor jeg alligevel sår tomater, så får jeg skrevet en huskeliste.

Et ganske særligt år!-2020