Afsnit og opgaver i haven.

tirsdag, november 20, 2018

Lukketid i haven?

Som tiden da flyver afsted!Nu er det snart jul!
Det er mørkt en stor del af dagen og de dage hvor jeg har været på arbejde om natten,ser jeg ikke meget dagslys idet jeg sover fra kl 10-15.
Men der er noget hyggeligt ved mørket,især hvis og når man/jeg får sat nogle lyskæder op,som kan bryde det mørke med de strålende små pærer.
Haven er ikke “lukket”endnu!
Jeg har ændret på et afsnit af haven,hvor der siden 2004 fortrinsvis har været buksbumafgænsede rum med beplantning af enkelte efterhånden store prydbuske og to blodblommetræer.Vi har gennem et par år håbet på at buksbumhækken ville genvinde sit smukke,grønne ensartede udseende,men med tiden blev der kun flere af de visne områder så nu har vi fjernet den.
Buksbom er relativt nemme at grave op og efter ca. en dags arbejde lå der 80 store planter i stakke.Der var fem læs på en trailer,som blev kørt på genbrugspladsen.
I sidste uge modtog jeg planterne fra Bilka som skulle plantes i “det nye bed”Jeg bestemte mig for at plante buske,som formentlig har prydværdi på flere årstider.Det drejer sig om Aronia,Blåbær,Honningbær og Havtorn.De to førstnævnte har jeg i haven og har haft mange blåbær i år og senest glædet mig over de smukke,glødende efterårsfarver de begge får.Honningbær får tidligt på året spiselige,blåduggede bær,som egner sig til syltning.Havtorn,som gror i strandnære områder,får sunde,orange frugter bl.a. anvendelige til syltning.
Buskene blev plantet i weekenden.








Ingen kommentarer:

Et ganske særligt år!-2020