Afsnit og opgaver i haven.

tirsdag, december 04, 2012

Køkkenurter i cottagehaven.

I haveselskabets blad HAVEN var temaet i nr. 7/8 Cottagehaven.
Der stod bl.a. at hvis man vil skabe en ægte fuldblods cottagehave må man anskaffe sig både høns,frugtbuske og en lille urtehave.
Man kan evt. plante køkkenurter i prydhaven.F.ex. er mange salater og andre bladgrønsager dekorative mellem stauder.Jordbær kan bruges som bunddække og stangbønner er dekorative op af espalier.
I vores have har vi to højbede hvori der har været radiser,persille,rødbeder og skalotteløg den forgangne sommer.
Et andet sted i haven har vi få ribs og solbærbuske og samme sted et espalier med brombær og et med stangbønner.Sidstnævnte har meget dekorative orange blomster og får kæmpestore bønner.
Vi anskaffede os de såkaldte " potatopots" og dyrkede kartofler,men ikke med den helt store succes.
I et  bed har vi rabarber sammen med andre planter med store blade og i et andet er der jordbær som afgrænsning af hindbærbedet.
Sammen med hortensia står tre forskellige blåbærbuske og vi har krukker med artiskokker.På en af de lægivende jordvolde har vi haft squash og græskar.






Jeg vil gerne have høns,som frit kan gå omkring i haven,men det duer ikke sålænge vi har jagthund.

1 kommentar:

Staudefeen sagde ...

Spændende og smukt indlæg - lige min smag ;-)

Jeg er da lidt misundelig på din artiskok. Jeg såede dem ikke i år, men sidste år, men da fik jeg desværre ingen hoveder. Det var også en rød sort.

Kh. Marlene

Et ganske særligt år!-2020