Afsnit og opgaver i haven.

mandag, oktober 14, 2013

Oprydning i bedene!

For at udnytte mine fridage bedst muligt vælger jeg at gå i haven allerede efter morgenmaden.Det er med at komme ud så længe vejret tillader det.
Jeg har en del opgaver,som venter.Dog kan det ex. være svært at komme til at lægge løg,da stauder m.m. skal flyttes først.
Efter at have læst et af de gode indlæg af Havefolket overvandt jeg min aversion mod at smide planter ud.Med et kritisk blik gik jeg bedene igennem og fjernede en del stauder.Mange af dem har sået sig selv og det er meget svært "bare at kassere" dem.
Nu er der skabt luft i det ene rosenbed så nu vil jeg håbe at roserne trives bedre end de har gjort i sommer.
Jeg tog et foto af en kaktusblomstrende dahlia inden jeg gravede den op.Ved siden af står en hvid floks og rosen Stanwell Perpetual.Rosen har blomstret helt fantastisk og planten er blevet meget omfangsrig.I bedet er der rigtig mange af den hvidblomstrede stjerneskærm,-den er en flittig selvsåer.


6 kommentarer:

marie sagde ...

Selvsåede stauder (i hvert fald de fleste) har jeg ingen problemer med at smide ud, heller ikke store, solide stauder, som breder sig ud over deres tilmålte plads; men min kan godt finde på at plante nogle af dem i køkkenhaven.

Rikke sagde ...

Du har helt ret, det kan være svært at smide planter ud, men det skal altså til ind imellem. På den måde bliver der også god plads til nye projekter, og det elsker vi havefolk jo.
Held og lykke med efterårsoprydningen.

Rikke sagde ...

Du har en rigtig fin og hyggelig blog, og nu har jeg sat den på min blogliste, så jeg kan huske at komme igen en anden gang. Det glæder jeg mig til.

Det var også sjovt at læse tilbage til dine første indlæg. At blogge er lidt lige som at dyrke en have. Det kræver en del at komme igang, og når først det kører, bliver man lidt bidt af det.

Anette Krogh Pedersen sagde ...

Det kender jeg godt til det med at det er svært at kassere planter. Bare at kassere sommerblomsterne nu, hvor de er næsten udtjænte, er svært hvis der bare er den mindste lille blomst tilbage :-)
I dag var jeg også tidligt i haven, så nåede jeg lige at få vasket alt i soveskuret og kornskuret, både vægge, møbler og ting, inden jeg skulle på arbejde til middag. Det er så dejligt med det man når først på dagen.
Hav en god aften.

Jette sagde ...

Hej Lise.Det skal jo til en gang imellem.har også været turen igennnem med at tønde ud og beskære,så nu mangler der bare de sidste løg.God dag Jette

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Ak ja - engang imellem må man sortere lidt i bestanden - ellers ender man op med kun at have Gyldenris i haven - hi hi

Et ganske særligt år!-2020