Afsnit og opgaver i haven.

søndag, oktober 30, 2016

Efterårsopgaver i haven.

Det har været det dejligste vejr idag,så tiden var inde til havearbejde.Man kan på denne årstid ikke regne med at det er havevejr i flere dage i træk.I den kommende uge forudses voldsom blæst igen,samt slud og nattefrost.














De flotte efterårsfarver er snart på retur.Bladene har lagt sig i bunker "fejet" sammen af vinden.Andre steder har de lagt sig i bedene og det er også her de vil gavne i vinter.Jeg har flyttet nogle af bladbunkerne til pletter i bedene med bar jord og lagt et tyndt jordlag over(for at hindre at de blæser væk)
Jeg har lagt blomsterløg i løgbakker.Idag var det fortrinsvis bakker jeg "var kommet til" at grave op,da jeg ikke har markeret hvor de er.Indholdet af løg i bakkerne var stærkt reduceret,så det blev et mix af forskellige tulipan-og prydløg.Spændende at se resultatet!
Jeg har sat ca 400 nye tulipan,-pryd,-og påskeliljeløg i et bed hvor der har været plantet georginer.
Det er meningen at bakkerne med løg skal graves op efter afblomstring,så der igen kan plantes georginer.
Det er rart at det er ved at være overstået med at lægge løg,da det ikke er min favoritbeskæftigelse i haven.
Der er fortsat blomstrende planter i haven bl.a. de tre stativer med blå klokkeranker.Det er pudsigt at nogle af blomsterne er hvide og andre sart lilla!

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det ser fint ud, men snart er det slut med farverne. Løglægning er heller ikke det bedste jeg ved, men vil vi have kønne blomster til foråret, må vi tage det sure med det søde. De år jeg har haft klokkeranker, har de set ud, som du beskriver dem.

Kjeld sagde ...

God aften
Det lyder interessant med bakker til løg, hvordan ser de ud og hvor kan man evt købe dem.
Jeg har et bed hvor der er en masse skvalderkål og en masse forårsløg her kunne det være en fordel at man kunne "fjerne" løgene når de var færdige med at blomstre derefter ville det være nemmere at rense jorden for skvalderkål

Lises have sagde ...

Hej Kjeld
Løgbakkerne har jeg i år købt hos Blomsterverden,-tre stk. 29,95.
M.v.h.
Lise

Et ganske særligt år!-2020