Afsnit og opgaver i haven.

onsdag, juli 19, 2017

Sommerblomsterne blev endelig plantet ud!

Min sommerferie sluttede sidste fredag og derefter havde jeg nogle fridage inden jeg skulle arbejde i weekenden.
Vi tog et par dage over til vores søn og svigerdatter for at se vores nyfødte barnebarn.
Inden vi tog afsted plantede jeg de sommerblomster ud som jeg havde sået fra frø.Mange af dem var blevet temmelig lange.
I bedet over mod naboen plantede jeg fortrinsvis limefarvede tobaksplanter,limefarvede anisisop og sartgule stolt kavaler og i samme farve frøkenhat.
I forvejen er der lilla/blå stauder,prydbuske med hvide blomster,gule violfrøstjerne,lodden løvefod og rosen Pilgrim i bedet.
I foråret har jeg flyttet en stor del af stauderne fra andre bede så de er ikke særlig fyldige endnu.Rosen Pilgrim har aldrig levet op til mine forventninger i det bed de oprindelig blev plantet i,så nu håber jeg på det bedste,-og det ser lovende ud!
M.h.t. roser har jeg nu bestemt mig for at destruere de fleste af roserne i bedene og kun beholde Astrid Lindgren og klatreroserne.Jeg kan ikke holde ud at se roserne med sorte pletter på løvet,-hvis de har noget løv,-få uger efter første blomstring.Om det skyldes det ene eller det andet ved jeg ikke,men en ting ved jeg og det er,-at jeg ikke vil sprøjte roserne i håbet om,at de bliver pænere i bladene.Jeg vil ikke sprøjte af flere grunde,-først og fremmest da det skader bier og andre bestøvere,men også fordi det er dyrt og tidskrævende.
Apropos insekter,-jeg synes ikke disse findes i særlig stort tal i år,-hvad synes I?











2 kommentarer:

Anne Vestergaard Jørgensen sagde ...

Hej Lise, flyt roserne til krukker. Det vil måske mindske bladrust. Husk at fjerne de gamle nedfaldne blade. Det kan også forværre sagen, samt overgødning. Her sprøjter jeg heller ikke men har opdaget at roserne er forskelligt ramt. Så vi må prøve os ad. Spændende med en lime farvet Anisisop. Jeg har den mørke Black Adder.

marie sagde ...

Jeg kan sagtens følge dine tanker om roserne. En rose skal se frodig og grøn ud, ellers har den ingen eksistensberettigelse. Vi sprøjter forebyggende, må jeg tilstå, og så har jeg de sidste par år brugt det biologiske middel RhizoBio og tror faktisk, det har en positiv effekt.

Et ganske særligt år!-2020