Afsnit og opgaver i haven.

søndag, maj 05, 2019

Det “ nye “ haveafsnit!

Som nævnt har vi etableret en ny nyttehave med fem højbede lavet af pallerammer.
Den del af haven gjorde vi ikke stor brug af.Den var domineret af buksbomhække som inddelte arealet i mindre bede, men hækkene var for høje og brede så dyrkningsarealet i de mindre bede var for småt.Men det der hovedsageligt gjorde, at der skulle ændres på området var, at buksbomhækkene havde fået store partier hvor grene visnede.
Vi har bevaret dronningebuskene,blodblommetræerne og den ydre hæk af fjeldribs.I efteråret plantede jeg nogle frugtbuske.Fire blåbær, fire Aronia, fire havtorn, fire honningbær og to stikkelsbær.De har overlevet vinteren og især honningbærrene er jeg spændt på, dem kender jeg ikke.Jeg har fornylig plantet to forskellige stikkelsbær på stamme og regner med på sigt at lave underplantning af ex. jordbær.
De tre af de fem højbede er sået til og afgrøder som rucola, radiser, spinat og salat er spiret frem.
Meningen er, at der også skal være nogle blomster både for at tiltrække insekter, men også for at lave nyttehaven mere dekorativ.
Jeg søger inspiration i flere årgange af bladene Haven og Alt om haven, som har artikler om emnet i forårsnumrene.Desuden finder jeg Birgit Helbo’s : ‘Til nytte og nydelse’ frem, en bog hvor æstetikken er i højsædet.En ny bog om emnet og med titlen “Smuk køkkenhave” skrevet af Louise Risør m.fl. har også fået plads i reolen og giver også ideer til indretning af denne del af haven.






4 kommentarer:

Esther - Min lille store have sagde ...

Det ser rigtig fint ud :)

Tim Skovrup sagde ...

Ser rigtig godt ud :) og især din sti kan jeg skidegodt lide ;), og jeg sidder også til tider godt begravet i diverse havebøger for at finde inspiration ;)

Lene sagde ...

Sikke en forandring, det ser rigtig godt ud 😀
Med venlig hilsen
Lene Bedstemorshave

Inger sagde ...

Aaah, jeg elsker denne type indlæg. :)

Et ganske særligt år!-2020