Afsnit og opgaver i haven.

tirsdag, juni 19, 2018

Frodighed i køkkenhaven.

Drivhuset er omgivet af køkkenhaven,hvor der primært dyrkes grønsager.
Rabarber er den første grøntsag haven byder på,-og ja det er en grøntsag.Vi har tre planter,som med årene bliver mere og mere frodige.Den ældste plante har store,grønne og grove stængler og er efterhånden mest en prydplante.
Vin-og jordbærrabarberen er gode til grød,syltetøj/marmelade og tærter og kager.Sammen med jordbær fåes noget velsmagende syltetøj.
Jordbær har vi også.Vidste du,at jordbær er en nød?Det var jeg ikke klar over,men det er en dejlig nød med budskab om,at det er sommer.Da jeg var barn fik vi de første jordbær den 22/6 på min bedstefars fødselsdag.I år er sæsonen næsten slut nu!
Vi har jordbær i højbed,i altankasser,som bunddække,på række og voksende lodret i “Minigarden”
Da der som bekendt har været tørt har udbyttet ikke været højt!
Vi nyder meget,at kunne hente nye kartofler i haven.P.g.a. det kolde forår blev kartoflerne sat sent på trods af,at jeg tidligt havde sat dem til forspiring.Derfor prøvede jeg at sætte nogle i dertil indrettede spande.Det var den tidlige sort Solist og dem har vi spist.Solist er også sat i bedet og de er netop begyndt at blomstre.
På et rabarberblad sidder en frø.Jeg er bange for,at det er dens sidste hvilested,da jeg så den samme sted for et døgn siden.Vi har både frøer og tudser i haven,måske fordi den store fiskesø ligger i “baghaven”.Vi bruger ikke gift i haven,ej heller sneglegift,så det er ikke det der bliver frøens død!🐸










1 kommentar:

Solbakken sagde ...

Sikke en frodig køkkenhave. Det ser virkelig godt ud:)

Et ganske særligt år!-2020