Afsnit og opgaver i haven.

onsdag, november 07, 2012

Dyrkning af kæmpeplanter,- en af årets nye hotte havetrends!

Haveselskabet byder ind på hvordan man planter kæmpestore stauder midt i staudebedene,som effektfulde " udråbstegn" selv i små haver.Se Haveselskabets hjemmeside og bladet Haven 10/2012.I artiklen nævnes 10 planter,bl.a. bronzeblad,rød kvan og stor tusindstråle.
De tre nævnte har jeg i min have.De er flotte hver for sig,men i år har jeg haft fem olieplanter Ricinus Communis og den ene af dem blev en kæmpe på over to meter.
Jeg såede fem frø og fik fem planter.De tre blev plantet ud i tre forskellige bede og de to i krukker.
Det var især den ene,som blev en " kæmpeplante".Den var placeret tæt på bygningen,som rummer vinterhaven/væksthuset og her stod den nogenlunde i læ og sol.I kraftig blæst har jeg været nødt til at forstærke " fortøjningerne" mellem planten og jernpælene,som støttede den.
Det har været spændende at følge plantens udvikling på tæt hold.De fingerfligede blade og de lys-mørkrøde piggede frøkapsler,som efterfulgte de uanselige blomster,tiltrak sig ens udelte opmærksomhed.Her i landet er planten etårig på friland.Hele planten er særdeles giftig,-især frøene.Giften Ricin,har været brugt i et meget omtalt giftmord.
Ricinusolie er udvundet af frøene og har været brugt som amerikansk olie,et afføringsmiddel.
Det siges,at olieplanter i haven vil jage evt. muldvarper væk.
Min store olieplante er bukket under efter den første frost.Jeg vil helt sikkert så frø af olieplanten til foråret for igen at følge den smukke kæmpeplantes udvikling.

Ingen kommentarer:

Et ganske særligt år!-2020