Afsnit og opgaver i haven.

fredag, november 23, 2012

Historiske roser.

Flere steder i haven har jeg plantet den historiske rose 'Rose de Rescht'.Den tilhører gruppen af Damascenerroser hvoraf nogle er sommerblomstrende andre remonterende.Den her omtalte rose blomstrer flere gange i perioden fra juli til langt hen på efteråret.
Rose de Rescht har en tæt,kraftig og opret vækst med en højde på 0,8 -1,2 m.Den har mange mørkgrønne blade og små,tætfyldte,mørkt ceriserøde,stærktduftende blomster.
Når den har opnået en vis størrelse kan man efter hver blomstring beskære/ udtynde den.Da den blomstrer flere gange pr. sæson bør den også gødes flere gange.Den er meget hårdfør og behøver ikke vinterdækning.
Rose de Rescht blev introduceret i 1930'erne af Nancy Lindsay,som hævdede at have opdaget den i byen Rescht ved karavanevejen mellem Kina og Persien.
Skeptikere mener,at hun har fundet den i en fransk have og tyske roseneksperter påstår,at den har været dyrket i Tyskland langt tidligere.
I efterårsferien plantede jeg 10 Rose de Rescht,som kommer til at danne hæk ud mod græsstien.

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det bliver flot med en hæk af Rose de Rescht, det er en skøn og velduftende rose.

HAVEplaner og planteBEGEJSTRING sagde ...

Jeg har den "kun" som bedrose, men Rose de Rescht skulle også være fremragende til at danne rosenhæk!
Må til sommer kræve nogle pauser på langs lige op ad hækken, med blomsterne i øjenhøjde og næsen næsten bedøvet af rosernes fuldstændig sublime duft! - Hvor vil du føle dig have-rig!

Mange hilsner fra
Katinka

Staudefeen sagde ...

Det er en fantastisk rose - har selv to af den her ved huset, MEN i år har de altså været grimme. En del rust. Det er første år, og jeg har vel haft dem i 5-6 år. En haveveninde var ude for det samme i år, så hun fjernede dem simpelthen.

Nå, nu har jeg da vist fået godt og grundigt kommenteret herinde. Må sige, at det er sjældent, en blog tiltaler mig så meget, så jeg tilføjer dig lige min blogliste. Håber, du har lyst til at tilføje min på din liste :-)

Kh. Marlene

Et ganske særligt år!-2020